Rubbersamenstelling van de autoband

Niet direct zichtbaar, maar wel merkbaar op de weg is het verschil in rubbersamenstelling. Een winterband heeft namelijk een zachtere rubbersamenstelling dan een zomerband. De auto heeft op die manier meer grip op het wegdek. Onder de 7 graden wordt het rubber van zomerbanden relatief harder waardoor de grip op de weg al minder wordt. Daarom gebruiken veel mensen in sneeuw en ijs graag winterbanden.

Het profiel van de autoband

Het profiel van een winterband is voorzien van inkepingen, de zogenoemde lamellen. Zomerbanden hebben deze lamellen niet. Daardoor heb je meer grip op de weg en een kortere remweg. Je glijdt minder snel weg in de sneeuw, waardoor de kans op een aanrijding afneemt.

Zomerbanden hebben minder lamellen dan winterbanden, maar ze hebben speciaal ontworpen profielblokken die aquaplaning voorkomen. Ze zorgen in de lengte en de breedte voor meer grip bij warme temperaturen en verbeteren dus de wegligging bij nat en droog weer.

Het profiel van een zomerband kan minder goed overweg met een grote hoeveelheid sneeuw of ijzel, waardoor de banden hun grip op de weg verliezen.

Verschil in remweg tussen winter- en zomerbanden

Alleen om de veiligheid heeft het zin om winterbanden te monteren als het koud weer wordt. Belangrijk onderscheid van de winterbanden is dat ze op sneeuw een (veel) kortere remweg hebben. Dat kan oplopen tot de helft van de afstand die nodig is om stil te staan.

Op droog en ‘gewoon’ nat wegdek is de zomerband overigens in het voordeel, zeker als de temperatuur boven de 7 graden komt. Om je een idee te geven: als het buiten rond de 35 °C is, zijn de remprestaties van winterbanden maar liefst 30% slechter ten opzichte van zomerbanden.

Kan je niet wachten?
Maak nu al een afspraak.

Vind uw dichtsbijzijnde dealer: